Máte problémového nájemníka a nevíte jak řešit problémy s nájemníkem? V principu to záleží na tom, jak jsou problémy závažné. Některé vyžadují okamžitou reakci a u některých stačí o něco opožděná reakce. Když mi přijde stížnost na nájemníka, tak se zeptám, jestli ho stěžovatel na závadné chování upozornil a s jakým výsledkem. Většinou je stížnost na nájemníka pronajímateli přijde až po řadě upozornění od sousedů. Nicméně se mi jednou stalo, že si sousedé vyřizovali účty, které vůbec nesouvisely s chováním nájemníka v bytě a domě, s mým nájemníkem a stížnosti považovali za dobrý nápad.
Vždy se snažím o to, aby mi stěžovatel detailně popsal co, je za problém včetně času a data. Toto je velice důležité, protože si stěžovatelé při stížnosti stěžují úplně na všechno. Tedy i na to, co se odehrálo před dlouhou dobou anebo se to jsem už vyřešil například domluvou (ano čtete dobře, stížnosti na problémové nájemníky jsou opakované). Je tedy důležité identifikovat aktuální problémy.
Jak řešit problémy s nájemníkem?
Hlavně klidně a věcně. Emoce nechte venku, jinak se může stát, že se s nájemníkem poddáte a problém se jenom zvětší. Při hovoru s nájemníkem mu řeknu, na co si sousedé stěžují a co mi na to řekne. Když nájemníci slyší výčet stížností, většinou nezapírají. Moc dobře to totiž ví a zároveň ví, že vše vím. Trochu jiná situace nastane, když nevím všechno. Když si to nájemník uvědomí, tak začne celý problém ohýbat tak, aby to nevypadalo tak zle. V tomto případě se může stát, že se s vysvětlením spokojím a případný rázný zásah přijde se zpožděním. Proto je důležité detailně vyzpovídat stěžovatele.
Výhoda problémového nájemníka oproti neplatiči je ta, že většinou do něj šijí i sousedé a má větší ochotu se odstěhovat.
Pronajímatel
Když nájemník uzná, že problémy existují, zeptám se ho, jak to bude řešit. Když je odpověď uspokojivá, tak to problém považuji za vyřešený. Pokud se jedná o závažnější problém, tak mu ještě pošlu písemné upozornění.
Není na co čekat
Pokud se po upozornění nájemník nezačne chovat normálně, je nutné se s ním rozloučit. Zde platí, že nejlepší a nejlevnější je se s nájemníkem domluvit aby se dobrovolně odstěhoval (v podstatě lze postupovat jako v případě neplatiče). Výhoda problémového nájemníka oproti neplatiči je ta, že většinou do něj šijí i sousedé a má větší ochotu se odstěhovat.