Když jsou s nájemníkem problémy

Čas čtení: 7 min

Když jsou s nájemníkem problémy, tak ať jsou aspoň pořádné! Takže už víte, že byly problémy se psem nájemnice. Ale proč dostala výpověď? Protože problémy byly i s ní! Nejdříve jsem začal problémy registrovat v době, kdy měla přijít první platba nájemného.

Je lepší se domluvit se stávajícím nájemníkem, který nakonec zaplatí, než ho hned měnit.


Pronajímatel bytu
Když jsou s nájemníkem problémy

Pro případy, kdy nepřijde nájemné včas, jsem si stanovil jednoduché pravidlo. V den, kdy má přijít platba zkontroluji účet, když platba přijde, zaznamenám si, že přišla a čekám na další. Pokud nepřijde, potom počkám dva dny a účet znovu zkontroluji. Proč čekám dva pracovní dny? Protože někteří nájemníci občas zapomenou. To zapomínání je vůbec nejčastější výmluva u nájemníků, se kterými se znám trochu lépe. Cizí tuto výmluvu moc často nepoužívají a spíš říkají, že jsou pracovně mimo domov a nemají přístup k internetovému bankovnictví. Nezdá se vám tato výmluva trochu divná? Já si už ani nemohu, vzpomenout, kdy jsem zadával nějakou trvalou platbu ručně každý měsíc. Druhý důvod, proč nechávám dva dny je, že někteří nájemníci si myslí, že když mají zaplatit nájem např. do pátého dne v měsíci, že stačí, aby toho pátého platbu odeslali, a nedojde jim, že pátého mají být již peníze na mém účtu.

Když platba nedorazí ani po dvou dnech pošlu jim SMS:

Dobrý den, dnes jsem kontrolovat účet a ještě mi nedošlo nájemné. Už jste ho poslala? S pozdravem Pronajímatel

SMS je pro ty zapomnětlivé. Většinou nájemník odpoví nějakou výmluvou a nájem do několika dnů přijde. Pokud nájem nepřijde do dvou pracovních dnů (pokud se nedohodneme na jiném termínu přes SMS), potom jim musím zavolat. Dva dny dávám, protože předpokládám, že platbu zadají nejpozději druhý den a jeden den je pro banku.

Zpět k nájemnici

Nájemnice nezaplatila ani pátý den po termínu. Samozřejmě, že vymýšlela všemožné výmluvy (stejně jako Adam a tyto výmluvy jsem sepsal v článku s názvem tisíc a jedna výmluva). Nakonec slíbila, že zaplatí hotově. Připravil jsem si potvrzení o přijetí platby za nájemné a služby, ale nájemnice nějak nepochopila, že má zaplati celé nájemné a služby, takže přinesla jenom část. Tak jsem potvrzení přepsal a příště jsem se jí zeptal, kolik mi přinese, abych potvrzení nemusel předělávat. V tomto okamžiku jsem ještě razil heslo, že je lepší se domluvit se stávajícím nájemníkem, který nakonec zaplatí, než ho hned měnit. Při výměně se totiž musí byt opravit pro nového nájemníka a to jsou výdaje, které je možné odložit. Ostatně škody, které po této nájemnici vznikly, znáte z předchozího článku.

O problémech se psem jsem v době první platby ještě nevěděl a na problémy s placením jsem byl zvyklý od předchozího nájemníka. Takže vše bylo celkem v pořádku (z mého pohledu). Asi nejhorší věc byla, že si nájemnice, stejně jako její pes, oblíbila balkon (naštěstí se tam nechodila venčit). Na balkoně se usadila, kouřila (asi cigarety), pila a pouštěla si muziku. Podle jejího názoru její sousedé poslouchali kvalitní hudbu a vůbec ji nezajímalo, jestli se jim líbí nebo ne. Hudba se sousedům nelíbila (hlavně ta noční) a tak si po dvou měsících začali stěžovat. Nejdříve méně a později více. V té době už mi nájemnice ani nezvedala telefon a prostřednictvím SMS se vymlouvala na rozbitý mikrofon u telefonu. Vůbec nechápu, proč se vymlouvala na mikrofon, když jsem potřeboval mluvit já s ní a ne ona se mnou. Nakonec po mém nátlaku a hlavně nátlaku sousedů se nájemnice rozhodla odstěhovat.

Co z toho plyne?

V tomto příběhu jsem chtěl ukázat na dva problémy. První problém je s pozdním placením, které je tak nějak normální. A druhý problém je s problémovými nájemníky. Sousedé mají tendenci tento problém přenést na majitele bytu (a zákon také). Ať si to s ní vyřídí! On za to má peníze a mi jenom problémy!…

Trochu jsem se touto problematikou zabýval a narazil jsem jen na paragrafy, které chrání nájemníky a není problém najít články, které radí nájemníkům jak neztratit bydlení. Když je nájemník hlučný nebo neplatí nájem, je potřeba ho na to upozornit (písemně) a dát mu čas na nápravu. Když se ani potom neumravní, tak se musí upozornit znovu a znovu čekat a nakonec ještě jednou (upozornění posíláte za každý nezaplacený nájem nebo po každé stížnosti). Potom mu můžete dát výpověď s tříměsíční výpovědní lhůtou a na výpověď musíte napsat, že se proti ní může odvolat k soudu. Pokud tam toto upozornění není, tak je výpověď neplatná.

Pokud dáváte smlouvu na jeden rok, tak je snad lepší počkat, až smlouva skončí (a doufat, že se nájemník odstěhuje). V případě smlouvy na dobu neurčitou, můžete dát výpověď z důvodu uspokojení vlastní bytové potřeby (nebo jak se to jmenuje), ale potom se tam musíte nastěhovat vy nebo nějaký blízký. A zase je zde tříměsíční výpovědní lhůta. A zde se dostáváme k tomu, co sousedé nechápou.

Sousedé trpí nějaké závadné chování, dokud pověstný pohár trpělivosti nepřeteče a potom chtějí po majiteli, aby problém vyřešil ihned. Ale to nejde! I když požijete nejpřijatelnější variantu a to že se s nájemníkem dohodnete, tak mu stejně musíte dát nějaký čas na vystěhování. A kdyby náhodou došlo na soud, víte, který soused dosvědčí nájemníkovo závadné chování a kolikrát na nájemnici zavolali polici? Správně! Niko a ani jednou.

Když jsou s nájemníkem problémy

Článek jsem začal větou, Když jsou s nájemníkem problémy, tak ať jsou aspoň pořádné! Proč? To proto, abyste měli na co vzpomínat! Tento příběh nebyl z nejhorších, protože někdy musí s nájemníkem jedna bezpečností agentura.